home Dieta, Tipy, Zdraví Luštěniny pro začátečníky, zdravá výživa a výživový poradce jásá

Luštěniny pro začátečníky, zdravá výživa a výživový poradce jásá

Většinu lidí nabídka luštěniny jako pokrmu příliš nenadchne.Výživový poradce vám je ,ale vřele doporučí.Někteří tolerují novoroční čočku, někdy fazolovou polévku. Možná je to pozůstatek leckdy podivných jídel ve školní jídelně. Je to škoda, na trhu je k dispozici velká nabídka nejrůznějších druhů luštěnin. Také škála využití je velmi bohatá,výživový poradce vám vše od luštěninových salátů, luštěniny jako přídavku do zeleninových salátů, pomazánek, polévek, zavářek do zeleninových polévek, zeleninových směsí apod.

Výživový poradce doporučuje

Dle výživových doporučení bychom měli luštěniny zařazovat do běžného jídelníčku 1x týdně. Luštěniny jsou cenným zdrojem rostlinné bílkoviny, jsou bohaté na řadu vitamínů (zejm. vit. skupiny B), minerálů (zejm. Fe), vlákninu. Bílkovinu potřebujeme jako základní stavební látku pro buňky našeho těla a pro imunitu. Bílkoviny mají ze všech živin největší sytící schopnost, proto jsou výhodné v redukčním či racionálním jídelníčku.Výživový poradce vám jídelníček připraví. Zbavíme se tak chutí na sladké a jsme dobře zasyceni. Na pocitu zasycení se též podílí nízký glykemický index (GI) sacharidů v luštěninách, proto jsou i vhodnou součástí jídelníčku diabetiků.

Jedním z možných důvodů, proč řada lidí luštěniny téměř nejí, je, že je neumíme dobře připravit, další příčinou může být nadýmání spojené s konzumací luštěnin a třetím faktorem malé četnosti luštěnin na našem talíři je zdlouhavá příprava (namáčení). Všem důvodům můžeme čelit. Výživový poradce vám předá zkušenosti s přípravou vhodných jídel.

Pro začátečníky je ideální surovinou červená čočka. Červená čočka vyřeší všechny 3 výše zmíněné argumenty proti luštěninám – dobře chutná, nenadýmá, nemusí se předem namáčet a je uvařená během několika minut. Nenadýmá ani cizrna a fazole mungo.

Receptem, kterým můžeme začít, je např. polévka z červené čočky, která má řadu variant: nadrobno nakrájenou cibuli a kořenovou zeleninu orestujeme na olivovém či řepkovém oleji, přidáme opláchnutou červenou čočku (150mg), zalijeme zeleninovým vývarem a asi 15 min povaříme, okořenit můžeme např. koriandrem, kurkumou, kari, zázvorem, citronovou šťávou, solí nebo přidat stroužek česneku, na špičku nože šafránu ev. římský kmín. Namísto orestování kořenové zeleniny můžeme použít jen mrkev, do polévky lze přidat i brambor – jak právě máme chuť. Polévku můžeme rozmixovat tyčovým mixérem. Někdo na zjemnění chuti přidává trošku kokosového mléka.

Nadýmavosti klasický luštěnin přecházíme dlouhým namáčením (vyjma zmíněné červené čočky) či opakovaným spařením horkou vodou a přidáním bylinek do vaření. A které to jsou? Saturejka, majoránka, petrželka, anýz, fenykl, máta, zázvor či řasa kombu.

Pokud s luštěninami teprve začínáte, zařazujte je postupně, nejprve jako zavářku do polévky či jako součást zeleninové směsi. I naše trávicí enzymy musí přivyknout. A nestíhači? Sáhnou po červené čočce či po variantě uvařené luštěniny v konzervě či ve skle. Pak nezapomeňte luštěniny v nálevu důkladně propláchnout. Spolu s luštěninami myslete i na dostatečný pitný režim. Bohatý zdroj vlákniny je třeba zapít.

Dobrou chuť přeje

MUDr. Hana Mojžíšová

Odborné poradenství v oblasti výživy, úpravy hmotnosti a změny životního stylu. Kurzy zdravého vaření a semináře  Praha

Konzultace v centru Prahy:   

Opletalova 1535/4, Praha 1
3. patro, číslo dveří 313

Mobil: +420 734 714 969

Spread the love
  •  
  •  

4 thoughts on “Luštěniny pro začátečníky, zdravá výživa a výživový poradce jásá

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

one × 3 =