home Tipy, Zdraví, Zdraví Proč se vyplatí používat gymnastický míč

Proč se vyplatí používat gymnastický míč

Gymnastický míč někteří znají také jako švýcarský míč. Původně měl sloužit jako zdravotní pomůcka, než se dostal i do tělocvičen. Znáte ale jeho výhody?

Gymnastický míč se původně využíval jako pomůcka při rehabilitacích, dnes ho ale najdeme dokonce i ve kancelářích. Velmi dobře ho znají i těhotné ženy.

Narozdíl od jiných cvičebních pomůcek nebo různých podložek míč pod námi vytváří nestabilní plochu, což nám pomáhá zlepšit koordinaci rovnováhy a stability. Musíte totiž zapojit hluboké, stabilizační svaly, které vytváří podporu páteře a jiných kloubů. Jelikož tyto svaly nepoužíváme často, je to mnohdy důvod, proč nás bolí hlava, záda nebo dokonce kotníky.

Při špatném držení těla máme kulatá záda a plíce jsou stlačeny, což způsobuje to, že vzpřimovače páteře jsou velmi slabé. Právě proto je sezení na míči nejvhodnější pro záda, tělo se totiž musí přizpůsobovat, aby nás udrželo v rovnováze.

Gymnastický míč nám pomáhá zlepšit koordinaci motorických schopností, zvýšit vnímavost k podnětům a pomáhá nám zlepšit i naší kondici. 

Typy gymnastických míčů 

Balónová židle

Pokud byste přeci jen chtěli gymnastický míč využívat převážně jen místo židle, dnes není problém si takový typ míče pořídit.

Balónová židle vám totiž pomůže přežít dlouhé hodiny v zaměstnání a nehrozí vám, že skončíte s poškozenou páteří. Tento typ míče je kombinace křesla s gymnastickým míčem.

Fitball 

S tímto typem míčem lze posílit horní i spodní část těla, jelikož vyžaduje zapojení celého těla. Najdeme ho navíc snad ve všech posilovnách po celém světě.

Rehabilitační míče

Tento typ míče seženete také pod názvem Aerobic Ball a je velmi lehký a snadno přenositelný. Často je používám jako polohovací balanční míč.

Overball

Overball má neklouzavý pružný povrch a je velice odolný proti zatížení. Využívá se jako polohovací balanční míč a mimo rehabilitační cvičení se využívá i v tělesné výchově nebo během jógy.

Jak si vybrat správnou velikost gymnastického míče?

Při volbě míče platí to, že vaše kolena by měla být ohnuta v tupém úhlu, tedy více než 90°. Míč by měl být přiměřen k výšce osoby, která na něm cvičí. To znamená, že při výšce 150-165 cm je nejvhodnější míč s průměrem 55 cm. Při výšce 166-175 cm je vhodný míč s průměrem 65 cm a při výšce 176-185 cm je míč s průměrem 75 cm.

Výhody gymnastických míčů

Léčba obezity

Málokoho by napadlo, že gymnastický míč je také vhodnou pomůckou při léčbě obezity, kdy míč pomáhá zpevnit tělo a ochablé svalstvo.

Těhotenství

Těhotným ženám není gymnastický míč cizí. Pomáhá totiž uvolnit či odstranit bolest zad a posiluje hloubkové svaly páteře.

Dechová cvičení

Výhodou gymnastických míčů je i to, že se dají využít i při dechových cvičení.

Gymnastické míče se také ještě využívají při prenatálním cvičení, standardní rehabilitaci nebo cvičení psychomotoriky. Velký výběr míčů zn. Lifefit od českého výrobce najdete na stránkách – Rulyt.cz.

Spread the love
  • 5