home Děti, Zdraví Co je pro děti lepší, tablet nebo si hrát venku?

Co je pro děti lepší, tablet nebo si hrát venku?

„Když budeš zlobit, tak žádný tablet!“

Jak často slýcháte ve svém okolí podobnou větu? Jak často jste překvapeni, když se náhodou ohlédnete a vidíte, že dotyčným „zlobivcem“ je dítě mnohem mladší, než byste čekali?

V dnešní době moderních technologií je poměrně běžné, že rodiče svým dětem kupují právě tablety. Tyto přístroje nabízí totiž obrovské usnadnění práce všem žákům a studentům. Pokud je jim ve škole dovoleno psát si poznámky do notebooku, kdo by chtěl každý den nosit na zádech kromě spousty učebnic ještě zátěž v podobě 2,5 kilového počítače? Tablet má formát „do ruky“ – můžete ho vzít s sebou kamkoliv a nesedřete se. Navíc v současné době populární aplikace určené speciálně pro tablety nabízí skutečně všechno –  od elektronických diářů, kam si školáci mohou poznamenat termíny písemných testů a nastavit si připomenutí, aby se nezapomněli učit, přes anglické a německé slovníčky až po výukové aplikace, které mnohdy pomohou procvičit probíranou látku lépe než někteří učitelé.

Otázkou však je, zda má cenu pořizovat tablet dětem, které ještě nejsou školou povinné. Osobně patřím mezi mladou generaci, není mi ještě ani třicet, tudíž nemám ani právo, ani chuť uvažovat stylem starších pamětníků „za našeho mládí bylo líp“. Občas se ale nestíhám divit, jak moc se liší dětství dnešních dětí od toho našeho. Při pohledu na ani ne tříleté dítě, které si na Youtube pouští videa a zdá se, že s tabletem umí zacházet lépe než já, se neubráním srovnání jeho dětství s tím svým. Pamatuji si, že jsme trávili s kamarády každou volnou chvilku venku (za špatného počasí doma u někoho z nás) vymýšlením různých her a soutěží – od opičích drah přes „podnikatelské“ hry na provozování vlastní restaurace či obchodů až po dramatickou hru „na únos“, jejíž nedílnou součástí bylo umění skočit z okna v přízemí. Co to je internet, jsem se dozvěděla až ve škole. První mobil jsem dostala ke dvanáctým narozeninám. Byl to Siemens C35i, který kromě možnosti telefonovat a posílat zprávy obsahoval i 22 monofonních melodií a 4 logické hry – Labyrint, Reversi, Quatropoli a Hledání min. Tenhle stříbrný zázrak neměl ani trvalé připojení k internetu, dnes tolik nezbytné, ani AMOLED displej, a dokonce ani fotoaparát. Pro mou dětskou dušičku byl ale přesto více než dostatečným důvodem ke štěstí. Na internet se chodilo jednou týdně do knihovny, kde byl symbolicky placen. Dávali jsme si tedy dobrý pozor, abychom ho využívali jen k tomu, co jsme aktuálně potřebovali (obvykle jsem si celý týden psala seznam, podle kterého jsem pak v ten „vyvolený“ den vyhledávala – co nejrychleji, abych nemusela příliš tratit na kapesném).

A tak, ve světle těchto vzpomínek, které možná z hlediska dnešního člověka jsou chudé, pro mě však vždycky byly šťastné, přemýšlím, zda jsou šťastné dnešní děti. Tablet jako dárek zní sice pokrokově, ale skrývá se tu zároveň několik nebezpečí. „Jdeme si malovat“ nyní znamená otevřít si na tabletu program, který snadno a rychle předkreslí i vybarví kolečko, srdce i dvanácticípou hvězdu. Kde pak v takovém človíčkovi může být radost z tvůrčí činnosti, kterou objevovaly děti mé generace při kreslení křídami na silnici? Když se dítě nudí, co je snazšího, než vytáhnout tablet a stáhnout si hru? U takové hry se pak snadno stráví celé slunné odpoledne a večer malému človíčkovi často bývá líto, že „vlastně vůbec neměl čas jít ven“. (Mimochodem, nepřipadá vám to trochu jako kořen budoucí prokrastinace?) Navíc se tím naučí, že se nemusí nijak moc snažit, aby si našel zábavu – když bude dostatečně dlouho online, zábava přijde sama.

Mnozí lidé třeba namítnou, že předčasné používání tabletu přece nemůže v dnešní době nijak škodit. Naopak, dítě bude lépe připravené na to, co ho čeká v dospělosti. Možná ano, ale za jakou cenu? Možnost „mít všechno na dlani“ díky neustálému připojení na internet ho okrádá o fantazii, o touhu tvořit, o objevování, co ho baví a nebaví. To všechno jsou věci, které právě v předškolním a mladším školním věku tolik potřebuje. Pokud bude chtít být online, pravděpodobně bude tablet využívat v prostředí domova, což povede k nedostatku pobytu na čerstvém vzduchu a samozřejmě i k nedostatku pohybu, který je v tomto věku pro zdravý vývoj člověka rovněž klíčový.  Přespříliš času na internetu také povede k tomu, že postupně ztratí své zájmy a sociální kontakty s vrstevníky, nebo si v horším případě ani žádné nevytvoří, protože zkrátka nebude vědět, jak na to. A možná jednou, až takové dítě dospěje a bude poslouchat vyprávění svých babiček a dědečků, kteří trávili dětství převážně hraním venku, bude mu líto, že jeho dětství bylo jiné, a v něčem jaksi prázdné.

A tak, při vší snaze držet krok s dobou, prosím nezapomeňme, že nejdůležitější návyky pro život se tvoří právě v dětství, a snažme se předat dětem to nejlepší z nás i ze světa. Nechme tablet až na dobu, kdy na něj dítě bude připravené a bude ho skutečně moci využívat konstruktivním způsobem, a dovolme mu prožít opravdové dětství, jaké jsme prožívali my – s rodiči, s kamarády a s nezapomenutelnými zážitky, které žádná technika nenahradí. Nemějme strach, že nám to bude mít za zlé. Naopak, až tomu jednou porozumí, poděkuje nám. Být za každou cenu moderní totiž ne vždycky vede ke spokojenosti a štěstí, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Spread the love